Naturen som lekeplass

Naturen gir oss uendelige muligheter til lek, utforsking og samspill. Ute i skogen kan vi reise hvor vi vil med lekens univers. En stubbe kan bli til et romskip, et tre kan bli til et fly, eller en skråning kan bli veien til Syden. De bruker omgivelsene rundt seg til å skape en lekeverden hvor alt er mulig. Barn har en innebygd nysgjerrighet som sammen med naturens mangfold inspirerer dem til å skape lek som kan utvikles over tid og sted.

Når barn er på tur i skogen, kan de finne seg en stein, et tre eller en plass som blir utgangspunkt for leken. Neste gang de kommer til samme sted, kan de ta opp leken der den slapp sist.Ved å bruke faste turplasser som vi går til, skapes felles lekereferanser når barna tar opp igjen en lek fra forrige tur. I naturen brukes og utvikles fantasi og kreativitet ved at man bruker det som finnes her til å skape leken og utvikle den videre i fellesskap.

Så snart snøen legger seg finnes ski og akebrett frem, og det er mange unge og lovende skiløpere som har trådt sine første skispor i Øverland barnehage. Vi leker med ski på beina inne på barnehagens område og i oppkjørte løyper i nærområdet. Vi ser at gjennom lek på ski får barna gode skiferdigheter, motorikk, selvfølelse og mestringsfølelse.