Grønnsakshagen vår

Vi er så heldige å ha en egen jordflekk nede på Øverland gård. På denne flekken har vi bygget et drivhus, i tillegg til at vi dyrker ulike grønnsaker, bær og urter ute. Her følger vi prosessen fra frø til ferdig grønnsak.

Prosessen starter med det lille frøet som trenger jord, lys og vann for å kunne spire. Mange av grønnsakene trenger å ha det varmt i starten, og vi starter derfor såingen inne mens det ennå er kaldt og frost ute, og bakken gjerne er dekket av snø fortsatt. Her lager vi våre egne små drivhus av gamle druebegre eller eggekartonger. Sammen med barna gjør vi det klart så det lille frøet kan få ligge i jorda og spire og gro. De blir satt inne på avdelingen ved vinduer, så vi kan følge utviklingen til frøet daglig sammen. Når det har vokst litt, er det klart for selvvanningssystemer. På denne måten overlever de selv om det er helg og de ikke får vann på noen dager. Her står de til vær og varme tillater dem å komme ut og ned til grønnsakshagen. Noen planter går i drivhuset, og noe plantes rett i jorda. Jevnlige turer ned til hagen hvor vi vanner, luker og etterhvert høster gir barna førstehåndserfaring med hele prosessen. Dette henger også nært sammen med tema bærekraftig utvkling som er en del av oss. Grønnsakene som vokser opp gir oss frø som vi tar inn og tørker, slik at de kan brukes til å gi oss nye grønnsaker til neste år. Vår egen kompost gjør at vi kan kaste hageavfall her, som kan bli til jord og igjen bruke det i hagen vår. Sammen jobber vi for å skape en bærekraftig fremtid.